یزدفردا:شهردار تهران معتقد است ایده زندگی خوب برای ایرانی ها هنوز محقق نشده است. 

به گزارش یزدفردا"محمد باقر قالیباف که با ویژه نامه نوروزی خراسان مصاحبه کرده است در پاسخ به اینکه اصلی‌ترین مشکل کشور در حال حاضر چیست و چه راهکاری را برای رفع آن توصیه می‌کنید؟ گفت: اندیشه ما در انقلاب اسلامی این است که هم باید به مادیات در جامعه بپردازیم و هم باید این مادیات در راستای سعادت ابدی ـ که دقیقاً یعنی توجه به معنویت ـ اتفاق بیفتد.

 به نظر من اکنون در کشور دو نظر و دیدگاه وجود دارد: بعضی‌ها فقط به حوزه مادیات توجه می‌کنند و بعضی‌ها هم فکر می‌کنند ما فقط به دنبال معنویت هستیم و مادیات دغدغه جامعه نیست. حال آنکه وقتی دین در مسند حاکمیت قرار می‌گیرد، باید نیازهای مادی و معنوی را توأمان حل کند. اگر از این منظر نگاه کنید. من فکر می‌کنم امروز که 30 سال از انقلاب گذشته، مهم‌ترین چالش کشور، توسعه نیافتگی کشور است. یعنی واقعاً ما نتوانستیم به آن نقطه قابل قبول برسیم. حال چرا توسعه اتفاق نیفتاده است؟ من معتقدم علتش مدیریت است. مهم‌ترین چالش کشور امروز مدیریت در عرصه‌های مختلف است. حتی انتخاب رویکردها هم به مدیریت بر‌می‌گردد.

قالیباف در ادامه پیرامون اینکه آیا جهت‌گیری‌های مدیریتی را تأیید می‌کند یا خیر، ضمن رد قاطعانه این موضوع می گوید: من فکر می‌کنم در این زمینه چالش داریم. حضرت علی‌(ع) کلام جالبی دارند.
می‌فرمایند که یکی از علل سقوط مدیریت‌ها و حاکمیت‌ها، این است که افراد عاقل تنبل و افراد پرکار جاهل سرکار باشند، این‌ها باعث سقوط مدیریت‌ها و نبود پیشرفت یک جامعه می‌شود. جامعه‌ها این‌گونه سقوط می‌کنند که یک عناصری باشند خیلی پرکار ولی جاهل و عناصری باشند با عقل ولی تنبل. این کلام مولاست.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه زویکردها مهم هستند نه عناصر تاکید می کند: اول جنگ رزمندگان همین رزمندگان بودند، بسیجی‌ها هم همین بسیجیان بودند، جنگ هم که جنگ حق و باطل بود، امام(ره) هم که بودند، ولی رویکردها مهم است؛ زیرا آن زمانی که بنی‌صدر بود هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. نه تنها اتفاقی نمی‌افتاد، که در جبهه‌ها شکست می‌خوردیم. عملیات 19 دی هویزه، عملیات غرب کرخه در عملیات شوش و ابتدای جنگ پس نشان می‌دهد که رویکردها و مدیریت‌ها مهم است. یک کسی از من سوال کرد که پرکاری بد است، گفتم نه پرکاری خیلی خوب است؛ اما یک وقتی هست که یک نفر می‌خواهد خودش به جای 100 نفر بدود که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. یک وقتی یک نفر می‌ایستد و می‌خواهد 100 نفر را بدواند و باز هم این درست نیست؛ ولی یک نفر را هم با خود می‌دواند. ما این مدل سوم را قبول داریم. ما به این امر، فرهنگ جبهه می‌گوییم. یعنی من که امروز در شهرداری هستم، وقتی به بچه‌های شهرداری می‌گویم که کار کنید، باید همه بچه‌های شهرداری مطمئن شوند که هیچ‌کس صبح زودتر از من سرکار نمی‌آید و شب من آخرین نفر هستم که می‌روم و بعد همه شهرداری را با خود راه ببرم. نه این که من خودم از سحر تا بوق شب بیایم، اما فقط خودم بیایم و بدنه شهرداری پای کار نباشند. شما فکر می‌کنید کار پیش می‌رود؟ حتماً کار پیش نمی‌رود. پس هم رویکرد مهم است و هم مدیریت.

وی در پاسخ به سوال خراسان مبنی بر اینکه در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری شما شعارتان زنگی خوب برازنده ایرانی بود؛ چقدر فکر می‌کنید که در این 4 سال گذشته این زندگی خوب برای ایرانی‌ها مهیا شده است؟ می گوید: به خاطر همان ضعف مدیریتی فکر می‌کنم خیلی مهیا نشده است.

قالیباف در پایان می گوید: فکر می‌کنم تلاش دولت ها این بوده که به این سمت بروند و کیفیت زندگی را ارتقا بدهند؛ ولی به نظر من نتوانستند قصدشان همین بوده، ولی نتوانستند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا